Eureka

Fitnessruimte, game center, slaapcabines, yogahoek, een ‘treinbioscoop’, en nog veel meer brengt Deutsche Bahn (DB) bij elkaar in één concepttrein. In de 'Ideenzug', zoals de dubbeldekker voor regionale lijnen heet, presenteert DB twintig verschillende inrichtingsideeën. Sommige zijn handig, de meeste niet realiseerbaar als het spoorbedrijf tenminste ook de groeiende massa's aan pendelreizigers moet gaan vervoeren.

Het prachtig uitgevoerde, blingbling-achtige treinstel speelt in op ‘de behoefte naar meer comfort en individualiteit, en vervult de wens om de tijd in de trein zinvol te besteden’, zegt een woordvoerder van de Beierse spoorwegmaatschappij, partner in het project. Zo hebben jonge ouders het idee voor een speelkamer voor kinderen aan de hand gedaan. Een pendelaar wilde zijn fitness graag op de trein kunnen doen. ‘Nee, een douche was niet nodig, ook niet voor de fietsers. Ze wassen zich liever thuis.’
 

Fitnessruimte voorzien van een levensgroot scherm.


Er is een handige fietsenstalling voor zware e-fietsen te vinden, een ruimte met twee hometrainers en een glazen afschotting voor een – wel heel kleine – yogahoek. In een ruimte waar normaliter 20 mensen passen is een reuzenscherm met game console en sofa's voor vier personen ingericht.

Leuke ideeën zijn de individuele slaapkabines als een stapelbed boven elkaar, of draaibare stoelen om je rijrichting aan te passen. En éénpersoonscellen waar je rustig kunt werken. Maar dan bevinden we ons eerder in een eersteklas-uitvoering. Ook het keuken- en barconcept is handig, met meer zit- en leunplaatsen en een serviceconcept afgestemd op de tijd van de dag.

De zelfbedieningsbar.

Natuurlijk is de trein rijkelijk met LED-strips en monitoren uitgerust. Of een hele deurcontour rood (gaat niet open) of groen (gaat open) moet oplichten in plaats van alleen de drukknop van de deur, zoals nu het geval is, is een kwestie van smaak. Het levert zeker geen energiebesparing.

Monitoren met informatie over de trein (waar is de wc, de fitness, de slaapkabine, enzovoorts) en over overstapmogelijkheden onderweg zijn in een nieuw jasje gestoken. Mooier dan voorheen, maar niet nieuw. Dat geldt voor veel details in de trein: handig en mooier, zolang het nieuw is en werkt.

Massagestoel.


Voor het meeste andere geldt: mooi 's avonds laat of op trajecten waar vrijwel niemand met de trein reist, want wat heb je aan een yogamatje, een fitnessruimte, een ‘treinbioscoop’ wanneer de trein op 200 procent capaciteit vol is? Dat is immers de realiteit van de meeste van 's lands 23.000 regionale treinen voor pendelverkeer. Ergens werkt deze Ideenzug als een disconnect tussen DB en de reële wensen van de pendelaars. Die kampen namelijk met overvolle, smerige en chronisch te late treinen. En voor de zinvolle tijdsbesteding hebben ze de smart phone, als de internetverbinding het doet. Gelukkig gaat het maar om een Ideenzug.(Judith Stalpers)


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.