Kinderen die in het ziekenhuis een kankerbehandeling krijgen, liggen veel stil. Begrijpelijk, maar dat is wel nadelig voor hun conditie. Om ze te helpen meer te bewegen hebben studenten van de Hogeschool Utrecht nu de Movemat bedacht. Met dit elektronische matje kunnen de patiëntjes computergames spelen, waardoor ze spelenderwijs meer gaan bewegen. Twee van de bedenkers willen de mat op de markt brengen.


Afgelopen zaterdag, op 3 september, kreeg de Movemat de eervolle prijs als 'Project van het jaar' van de Stichting Steunfonds Technisch Hoger Onderwijs (STHO). Die werd uitgereikt aan een groep (voormalige) studenten van de Hogeschool Utrecht, tijdens de jaarlijkse Besturendag van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI).

 

Verloren spiermassa

Stilliggen in een ziekenhuisbed zorgt ervoor dat spiermassa verloren gaat – een verschijnsel dat iedereen kent die wel eens in het ziekenhuis heeft gelegen. Het is niet alleen lastig om die spiermassa weer terug te krijgen, maar de afname van spieren is ook nadelig voor de algehele medische conditie van de patiënt. Het is dus van groot belang om zo veel mogelijk te blijven bewegen.

Uit vooronderzoek van de studenten van de Hogeschool Utrecht blijkt dat er voor patiënten tussen twaalf en achttien jaar weinig middelen zijn om ze aan het bewegen te brengen. Deze kinderen liggen vaak op bed te gamen. De studenten bedachten daarom een elektronische mat voor het spelen van een racespel. Die moet helpen om de lichamelijk te passieve tijdbesteding om te zetten in een meer actieve.

 

Mario Kart

Via enkele tussenstappen hebben de studenten van de mat nu een werkend prototype gemaakt. Hij is geschikt voor het spelen van games waarbij alleen een links-rechts-besturing nodig is. De gebruiker ligt op zijn rug en rolt naar links of naar rechts. Op die manier kan hij bijvoorbeeld het autootje in het spel Mario Kart besturen.

Jan van der Zijden, een van de bedenkers
van de mat, demonstreert de Movemat.
(foto Anneke Ritsema/KIVI)

Omdat de gebruiker met relatief weinig moeite de mat kan bedienen, stimuleert deze het bewegen – het belangrijkste doel van de mat. ‘Verder is van belang dat de inspanning van de patiënt niet te zwaar is, want dan begint hij of zij er niet aan. Maar ook niet te licht, want dan is er nauwelijks een effect. De mat is simpel met één kabel aan te sluiten op een laptop en legt tijdens gebruik vast hoeveel er is bewogen door de betreffende patiënt’, aldus ing. Xander van den Arend, een van de studenten die de mat ontwikkelden en inmiddels is afgestudeerd.

 

Bedrijf

De zorgverleners in het ziekenhuis die betrokken waren bij het testen van de mat, zijn er zeer enthousiast over en zien graag een volwaardig product verschijnen. Mede daarom zijn Van den Arend en mede-ingenieur ing. Jan van der Zijden het bedrijf Movemat gestart. Daarmee hopen ze het product zo door te ontwikkelen dat het in grote aantallen is te produceren.

Stap één is aantonen dat de mat meetbaar het gewenste effect heeft. Daarvoor staan tests met patiënten op stapel. Verder moet er een keurmerk komen, zodat duidelijk is dat de mat veilig is te gebruiken.

Ook op technisch vlak komen er nog wijzigingen aan. ‘De mat is nu aan te sluiten op een PlayStation of een laptop, maar we willen die connectie nog universeler maken. Ook kan het uiterlijk nog wel wat aantrekkelijker’, aldus Van den Arend.


Openingsfoto Movemat

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.