Milieuvervuiling, vluchtelingenstromen en de negatieve gevolgen van digitalisering en automatisering spelen een centrale rol in projecten van studenten van de Design Academy Eindhoven. Ze presenteren hun werk tijdens de Graduation Show op de Dutch Design Week.

 

Het 3D-model van de Noordpool van Irene Stracuzzi. Foto Femke Rijerman.

Neem het project The legal status of ice van Irene Stracuzzi, waarin ze aandacht vraagt voor het verdwijnend ijs door klimaatverandering. Ze studeerde af op een fysiek 3D-model van de Noordpool waarop onder meer de elkaar overlappende territoriale claims, fluctuaties van het ijs en de olie- en gasreserves worden geprojecteerd. In de laatste stuiptrekkingen van onze oude economie strijden landen om de enorme olie- en gasvoorraden die bereikbaar worden door smeltend poolijs.

The moving memento van Daan Wubben. Foto Daan Wubben.

Daan Wubben maakte het dramatische lot van bootvluchtelingen zichtbaar. Wat betekent het bericht ‘339 verdronken bootvluchtelingen’ werkelijk? Zijn project The moving memento is een fysiek monument dat steeds opnieuw kan worden opgebouwd uit witte stenen, een voor elk slachtoffer.


Besparing en hergebruik

Scaling Sustainability van Christian Hammer Juhl. Foto van Femke Rijerman.

Duurzamer leven vraagt om ingrijpende veranderingen in ons dagelijks leven. Christian Hammer Juhl ontwierp met zijn project Scaling Sustainability een serie producten die daarbij kan helpen. Een vuilnisbak met een ingebouwde weegschaal en een langwerpige watermeter houden duidelijk zichtbaar respectievelijk afvalproductie en waterverbruik bij. Dit wordt afgezet tegen door de EU gestelde streefdoelen. Mirjam de Bruijn wil met haar project Twenty onnodige verpakkingen en transportkosten van huishoudelijke producten terugdringen door onder meer afwasmiddel en shampoo te concentreren tot in water oplosbare capsules en tabletten.

Tassen van koeienmagen van Billie van Katwijk. Foto van Femke Rijerman.

Naast afvalvermindering richtten diverse afstudeerders zich op hergebruik van materialen, onder dit jaar vooral afkomstig uit de voedselindustrie. Zo maakte Billie van Katwijk voor haar project Ventri luxe tassen van koeienmagen.

Basse Stittgen maakte producten van koeienbloed, waaronder een LP die de kartslag van een koe laat horen. Foto Nicole Marnati.

Basse Stittgen werd gegrepen door de verspilling van miljoenen liters bloed per jaar door de slachtindustrie. Hij droogde en perste het bloed tot diverse producten, zoals eierdoppen, een juwelendoos en een LP die de hartslag van de koe laat horen. Marjolein Stappers zag hoe de toenemende populariteit van oesters leidt tot een enorme afvalberg aan schelpen. Zij verzamelde die bij restaurants en verwerkte ze met beton tot een marmerachtig bouwmateriaal.


Gezond leven

Hulpmiddelen van Mirjam de Bruin om de bloedcirculatie en houding van zittende werkers te verbeteren. Foto van Femke Rijerman.

Duurzamer leven betekent ook goed zorgen voor lichaam en geest. De moderne mens brengt echter veel tijd binnen en op kantoor door. Dagenlang achter een bureau zitten kan leiden tot verminderde bloedcirculatie, rugproblemen en RSI. Mirjam de Bruijn presenteerde Asana, een reeks mooi ontworpen hulpmiddelen om de bloedcirculatie en lichaamshouding te verbeteren en spieren te versterken. Wie het echt niet meer trekt kan aan haar tafel met zuurstofmaskers plaatsnemen.

De transparante pod van Alice Bleton brengt de thuisnomae in contact met de omgeving. Foto Alice Bleton.

Te veel tijd doorbrengen in kantoor- en flatgebouwen kan ons bovendien afsluiten van de buitenwereld. Alice Bleton studeerde cum laude af op de Monade Capsule, een transparante pod voor bovenop een gebouw. Deze capsule biedt een tijdelijke ontsnappingsmogelijkheid om uitkijkend over de stad tot rust en weer geestelijk in contact met de omgeving te komen.


Offline communicatie

De offline website van Gyalpo Batstra. Foto Nicole Marnati.

Doordat we zoveel tijd achter het beeldscherm doorbrengen, hebben we via internet en e-mail vooral contact met mensen die ver weg zijn. Gyalpo Batstra ontwikkelde de Offline Website op wielen waarmee hij in zijn eigen buurt de deuren langs gaat. Het communicatiebord werkt als een soort Facebook waarop mensen kunnen vertellen over hun hobby’s en interesses. Alle data blijft offline om mensen zo fysiek bij elkaar te kunnen brengen.

The Last job van Marie Caye. Foto Femke Rijerman.

Naast weer beter gaan communiceren met de mensen in onze directe omgeving, moeten we in de toekomst ook leren omgaan met kunstmatige intelligentie. Wie tegenover Marie Caye plaatsneemt in haar performance art-installatie The last job on earth krijgt een voorproefje van mogelijk de laatste mensenbaan: als vertaler tussen mensen en computerprogramma’s.(Paul Schilperoord)
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.