EUREKA

De Mercedes-Benz Vision Van is een elektrisch aangedreven bestelbus met op het dak twee drones om pakketjes af te leveren.

Steeds meer bedrijven richten zich op drones om online bestellingen sneller en goedkoper bij klanten af te leveren. Gezien het beperkte vliegbereik van drones moeten mensen daarbij echter niet te ver van het distributiecentrum wonen.

Autofabrikant Daimler presenteert in zijn toekomststudie een mogelijke tussenstap: een rondrijdende bestelbus die vanaf het dak drones lanceert.

De Mercedes-Benz Vision Van is een concept voor een elektrisch aangedreven bestelbus voor snelle levering op de dag van bestelling. Dankzij de emissievrije aandrijving mag deze in auto­luwe stadscentra komen. De geruisloze aandrijving maakt het bovendien mogelijk ook ’s avonds en ’s nachts te rijden.

Op het dak staan twee drones die elk een pakje van maximaal 2 kg kunnen dragen en een vliegbereik hebben van maximaal 10 km. De bus zelf komt op een volle acculading 270 km ver.

 

Uitschuifbaar

De Vision Van wordt in het distributiecentrum in een keer geladen. Het voertuig beschikt over een grote uitschuifbare vrachtruimte waarin alle pakjes zitten.

Het uitgiftesysteem naar de twee drones toe is volledig geautomatiseerd. Nadat het systeem de optimale route heeft berekend, gaat de bestelbus op pad. Hoewel Daimler net als meer autofabrikanten werkt aan zelfrijdende auto’s, wordt de bestelbus nog gewoon bestuurd door een chauffeur.

Het interieur ziet er echter wel futuristisch uit: stuurwiel en pedalen zijn vervangen door een kleine joy­stick. De chauffeur kan via het dashboard onder meer het vliegpad van de drones volgen.

Nadat een drone leeg naar de bestelbus is teruggekeerd, wordt deze automatisch voorzien van het volgende pakket. Led-displays op de voor- en achterkant van de bestelbus waarschuwen de omgeving wanneer het voertuig stopt en wanneer een drone vertrekt.

 

Uitdaging

De Vision Van is al beter doordacht dan de drones, want er is nog geen systeem om de pakjes ook daadwerkelijk direct bij de klant thuis af te leveren. Ze worden in de toekomststudie van Daimler gedropt bij toekomstige stations nabij hun huis – overeenkomstig met je pakje ophalen bij de dichtstbijzijnde supermarkt of sigarenboer. De grote uitdaging blijft hoe een drone een pakket moet afleveren bij ­iemand die in een flatgebouw woont en niet thuis is.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.