Zelfrijdende auto’s Google onder nieuwe naam
Het project met zelfrijdende auto’s van Alphabet (het moederbedrijf van Google) wordt een zelfstandig bedrijf: Waymo. Alphabet zet hiermee een nieuwe stap naar een commercieel product. Alphabet laat daarbij de eigen aanpak met autootjes zonder stuur en pedalen los en werkt samen met Fiat Chrysler.
Dit maakte Alphabet gisteren bekend op een evenement in San Francisco, meldt de website Bloomberg.
Het bedrijf heeft zes jaar onderzoek gedaan aan zelfrijdende auto’s. Onder de naam Google, en later Alphabet, hebben zelfrijdende testauto’s miljoenen kilometers afgelegd. Nu is het tijd voor het bedrijf om de pure onderzoeksfase achter zich te laten en een commercieel bedrijf te lanceren.
Waymo valt, net als Google, onder de paraplu van Alphabet. Het nieuwe bedrijf krijgt dan ook de beschikking over alle verzamelde data van de Google-testauto’s, evenals de datacentra van Alphabet. Behalve de naam van het bedrijf heeft CEO John Krafcik weinig bekendgemaakt over enige concrete commerciële plannen van de onderneming.
Fiat Chrysler
Bloomberg heeft wel van bronnen binnen het bedrijf vernomen dat Waymo samen met Fiat Chrysler een autodeeldienst wil opzetten. Daarvoor werkt het aan een semiautonome versie van de Chrysler Pacifica (zie foto boven). Die zal gebaseerd zijn op de hybride versie van het minibusje, maar Fiat Chrysler schijnt ook aan een volledige elektrische versie ervan te werken.
Met stuur en pedalen
Lange tijd mikte Alphabet op een zelf ontwikkelde wagen zonder stuur en pedalen (zie foto), maar dat bleek voor de wetgever in de VS een brug te ver. Nu lijkt het bedrijf dus toch te kiezen voor samenwerking met een traditionele autobouwer. ‘Voor nu moeten we het doen met een stuur en pedalen, om de autoriteiten tevreden te stellen’, aldus Krafcik.
Autodelen
Alphabet/Waymo is niet het eerste bedrijf dat zich mengt op de markt voor autodelen. Uber test in de Amerikaanse stad Pittsburgh met autonome Volvo’s als taxi’s (artikel ‘Zelfrijdende taxi’s in opkomst’). In Singapore doet de MIT-spinout nuTonomy hetzelfde. En gigant Ford wil binnen vijf jaar een autonome wagen presenteren en op basis daarvan zijn eigen autodeeldienst lanceren. Wellicht het meest opvallende initiatief komt uit Denemarken, waar het bedrijfje Spiri autodelen gratis wil maken voor de klant die achter het stuur kruipt.
Verplichte communicatie
Verder werd gisteren bekend dat de Amerikaanse overheid de verplichting wil invoeren dat personenvoertuigen met elkaar kunnen communiceren, dit om de verkeersveiligheid te vergroten. De techniek biedt vooral uitkomst bij onoverzichtelijke kruisingen en inhalen op tweebaans wegen. Die verplichting zou over vijf jaar gaan gelden voor nieuwe voertuigen. Afgelopen jaar was er in in Nederland de Grand Challenge voor met elkaar communicerende voertuigen ('Zweden wint zelfrijdende-autowedstrijd').