SpaceX-baas Elon Musk heeft op een ruimtevaartcongres in Australië nieuwe plannen bekendgemaakt voor reizen naar Mars. Zijn bedrijf wil een grote herbruikbare raket ontwikkelen die tevens geschikt is voor snelle reizen op aarde.

Vandaag betrad Musk het podium op het International Astronautical Congress in Adelaide, Australië. En net als vorig jaar op een congres in Mexico (lees: ‘Elon Musk wil naar Mars in 2024’) maakte hij grootse plannen bekend van zijn bedrijf SpaceX voor reizen naar Mars.

Centraal in de bijgestelde plannen staat een nieuwe raket, die hij voorlopig de Big Fucking Rocket (BFR) noemt. Deze raket is groter dan elke andere die ooit gelanceerd is, maar iets kleiner dan die in de plannen van vorig jaar. De New York Times heeft details: de nieuwe raket krijgt een diameter van 9 m, vergeleken met de 12 m van de vorig jaar aangekondigde raket. De raket moet 150 ton aan lading in een lage baan om de aarde kunnen brengen. Ter vergelijking: bestaande vrachtreuzen als de Ariane 5, Delta IV en de Proton M halen 20 tot 30 ton aan lading.
 

Mensen naar Mars

Musk wil met zijn nieuwe raket mensen, in veertig cabines met twee of drie mensen per cabine, en lading naar Mars brengen. Om precies te zijn zal de raket deze lading eerst lanceren in een baan om de aarde, waar het ruimteschip (dat lading en mensen bevat) bijtankt alvorens te beginnen aan zijn reis van maanden naar Mars. Het principe van het bijtanken beschreef Musk vorig jaar al. De BFR-raket landt weer op aarde, waar hij opnieuw kan worden gebruikt. Dit zal ruimtevluchten veel goedkoper maken.

SpaceX is al begonnen aan onderdelen van de nieuwe raket en het bedrijf denkt al in 2022 een eerste lancering te kunnen uitvoeren om spullen naar Mars te brengen. Twee jaar later moet er dan meer lading de lucht in gaan, samen met de eerste astronauten.
 

Impressie van hoe een basis op Mars er uit kan zien. Bron: Elon Musk, Instagram.


Supersnelle reizen

Maar daarmee is het verhaal van Musk nog niet klaar. Als we toch die BFR hebben, dan weet ik nog wel een toepassing, moet hij hebben gedacht, namelijk supersnelle reizen over de aarde (voor een indruk, zie het openingsbeeld, een lancering van de beoogde raket bij New York). Van New York naar Shanghai duurt dan nog maar 39 minuten. ‘Twee punten waar dan ook op aarde zouden minder dan een uur reizen van elkaar liggen’, aldus Musk tegen de New York Times.

Dat roept wel de vraag op of een raket een efficiënte manier is om mensen op aarde van A naar B te brengen. Een supersonisch vliegtuig met vleugels kan zweven en dat lijkt op kruishoogte een veel zuiniger manier van voortbewegen (lees: ‘NASA zet in op supersonisch vliegen’).
 

Grootspraak

Bij Elon Musk (PayPal, Tesla, Spacex, bedenker van de Hyperloop) loop je het risico dat er wat presentatie-vermoeidheid optreedt. De man denkt altijd zó groot en ver vooruit (zie ook deze interviews met hem: ‘De vermoeiende grootspraak van Elon Musk’), dat het soms niet meevalt om in zijn ideeën te blijven geloven.

Maar feit is dat hij met de elektrische Tesla heeft laten zien (nog even de massaproductie van de Model 3 afwachten) dat hij een volledig nieuwe markt open kan trekken. En SpaceX maakt inmiddels raketten die in opdracht van de Verenigde Staten tripjes maken met satellieten en spullen voor het ruimtestation ISS.

Hier is de hele presentatie te zien van Musk op het congres in Adelaide: