VMI Group levert over de hele wereld machines die banden produceren voor personenauto’s en vrachtwagens. Onder de afnemers bevinden zich onder meer de grote bandenfabrikanten. De machines, die met gemak honderd vierkante meter beslaan, produceren banden steeds sneller, nauwkeuriger, veiliger en autonomer. VMI zoekt (senior) software engineers en technici pur sang die hieraan hun steentje willen bijdragen.

Mensen doen soms ondoordachte dingen. ‘Dat verzin je toch niet’, klinkt het dan. Bij autobandenmachinefabrikant VMI zeggen ze dat niet. Daar vragen ze zich juist de gekste dingen af. Bijvoorbeeld: stel dat iemand even z’n handen in een van onze draaiende machines steekt om een foutje te corrigeren? ‘We denken voortdurend na over wat iemand zou kunnen uithalen,’ zegt senior control engineer Marco Slot. Anticiperen op mogelijk misbruik vereist fantasie. De risico’s duidelijk invullen in de risicoanalyse behoort tot de basistaken. Bij VMI doen ze dat daarom in teamverband. ‘Het is echt met zijn allen brainstormen. De machine moet zijn hele levenscyclus, van opbouw in Epe tot en met de afbouw veilig zijn. Een pittige, maar boeiende klus.’

 

Assemblage

VMI heeft machines die verschillende componenten halffabricaten voor banden produceren. De bandenbouwmachine zorgt voor de assemblage van de verschillende componenten, gemiddeld tien verschillende per band. Het uitvoeren en documenteren van risicoanalyses in teamverband is slechts een deel van het werk van software engineers, safety en control software zijn natuurlijk de hoofdtaak. De globale taak van de R&D-afdeling is iets slims verzinnen, zodat de producten veiliger, sneller, en preciezer uit de machine rollen en de operator minder belangrijk wordt. De R&D-afdeling waar Marco werkt, buigt zich voortdurend over dit soort vraagstukken. ‘De machines bestaan uit bouwstenen die in overleg met de klant worden geselecteerd. Die bouwstenen verbeteren we continu: mechanisch, elektrisch, softwarematig en qua veiligheid. De klant kan kiezen, net als bij het samenstellen van een auto, bijvoorbeeld geen navigatiesysteem, maar wel een reserveband.’

 

Ring

Een van de machines die onlangs is opgestart door een team van engineers, maakt de zogeheten bead-apex, een ring van gewikkeld ijzerdraad met daaromheen een rubberdriehoek. De bead-apex zit in de rand van een autoband en zorgt er onder meer voor dat de band op de velg blijft zitten en draagt bij aan een stabiele wegligging. De machine, draait op hoge snelheid: 7,5 bead-apex per minuut. Tot voor kort werden die na productie opgehangen. Nu worden ze door een robot gestapeld, waardoor ze mooi rond blijven. Om de kwaliteit van de producten te garanderen kan de klant kiezen voor een vision-systeem en sinds kort ook voor een weegsysteem. Er mag natuurlijk nooit een fout product in een band terechtkomen en door de hoge mate van automatisering mag je er niet meer van uitgaan dat fouten wel door een operator worden opgemerkt. Marco was pas geleden twee weken in het Chinese Qingdau, waar hij met een team de nieuwe bead-apex-machine in bedrijf stelde. VMI is wereldwijd marktleider, dus het hoofdkantoor in Epe, ingebed in een boerenlandschap met koeien en schapen, is daarom geen vaste standplaats. ‘Dat je ook nog wat van de wereld ziet, is een van de mooie aspecten van dit werk.’

Wil jij ook werken aan projecten die echt uitdagend zijn? Denk dan eens aan een carrière bij VMI Group: www.engineerjobsatvmi.com